Ar kada susimąstėte, kaip avalynė atsiranda parduotuvių lentynose ir kas nusprendžia, kas madinga šiandien, o kas bus ateinantį pavasarį? Kiekvieno batelio kelias į parduotuves gali trukti net keletą metų. Tai – sudėtingas procesas, kuriame dalyvauja daugybė veikėjų.
Viskas prasideda nuo tendencijų stebėsenos. Čia padeda ypatingi žmonės – vadinamieji mados „skautai“ (angl. Fashion scouts, trendspotters). Martin Lenz, didžiausio Europoje avalynės tinklo „Deichmann“ dizaineris, apibūdina mados „skautų“ darbą taip: „Jie važinėja po pasaulį, lankosi svarbiausiuose mados renginiuose, tekstilės parodose ir vadovaudamiesi savo skoniu bei nuojauta pateikia savo darbdaviams ar dizaineriams potencialių pasaulio mados tendencijų suvestinę“.
Tendencijų „skautai“ pateikia prognozes net keliems sezonams į priekį, todėl dizaineriai, vadovaudamiesi išgrynintomis tendencijomis, gali kurti avalynės kolekcijas, skirtas masinei gamybai. Jei „skautai“ savo darbą atliko gerai, sukurti avalynės modeliai bus paklausūs.
Tendencijų žvalgosi parodose
Vis dėlto, jei avalynės tinklas turi savo dizainerių, jie paprastai neapsiriboja vien mados „skautų“ pateikiama informacija. M. Lenz teigimu, dizaineriai ir patys dalyvauja mados savaitėse bei mugėse. Vieni svarbiausių renginių pasaulinių avalynės mados tendencijų žvalgybai: tarptautinė avalynės ir aksesuarų paroda „GDS“, vykstanti Diuseldorfe, bei tarptautinė avalynės mugė „Micam“ Milane. Šiuose renginiuose, anot M. Lenz, avalynės dizaineriai akylai stebi kurpaliaus ir pakulnės formų pokyčius, naudojamą spalvų gamą ir sprendžia, kuris naujo tipo avalynės modelis galėtų būti geidžiamiausias ateinantį sezoną. Tam dizaineriams reikia turėti ir išlavintą skonį, ir rinkos pojūtį. Tik didžiausią potencialą turinčios avalynės mados tendencijos įkūnijamos avalynės kolekcijoje, skirtose masinei gamybai.
Per dieną galvoje gimsta net 100 batų idėjų
Avalynė – sudėtingas, kone inžinerinis kūrinys. Kuriant avalynę būtina apgalvoti daugybę jos detalių, tokių kaip aulas, padas, pakulnė, noselė, pamušalas, liežuvėlis, puošyba ir kt. Taip pat reikia nuspręsti dėl madingų ir modeliui tinkamų medžiagų bei jų faktūros, modelio konstrukcijos. Paprastai avalynės dizaineriai iš pradžių kuria eskizą, kuriame bendrais bruožais pavaizduojamas modelis. Vėliau braižomas techninis brėžinys su tiksliais matmenimis. M. Lenz, atsakingas už „Deichmann“ moteriškos avalynės liniją, pasakoja, kad sudėtingo modelio vizijai perteikti popieriuje gali reikėti valandos intensyvaus darbo, o patiems paprasčiausiems aukštakulniams – gali pakakti vos penkių minučių. Žinoma, viskas priklauso nuo dienos, nuotaikos ir kūrybinio įkvėpimo. M. Lenz atskleidė, kad per dieną jo galvoje gali suktis net apie 100 skirtingų idėjų batams.
Darbo vertintojai – pirkėjai
Iš gausybės eskizų kūrybos vadovai atrenka geriausius ir suformuoja kolekciją. Tuomet pradedami kurti pirmieji avalynės prototipai, kurie ilgai testuojami ir tobulinami. Paruošti prototipai siunčiami į gamyklas, kur gimsta vasaros ir žiemos kolekcijos, keliausiančios į parduotuves.
Parduotuvėse dizainerių kūriniai sulaukia tikro išbandymo – pirkėjų nuomonės. Pastarieji įvertina, kaip atliko savo darbą mados „skautai“, dizaineriai, medžiagų kūrėjai, tiekėjai ir gamintojai.
Taigi, ką nešiosime kitą sezoną, nusprendžia žmonės, kurie daug ir intensyviai dirba, stengdamiesi įtikti pirkėjams. Jų pastangų ir juslės įvertinimas bei kritika pasitinka juos tiesiog gatvėje, kur galima pamatyti, kokie modeliai vis dėlto tapo sezono mėgstamiausiais. Įdomu, ką jaučia dizaineris, kai pirmą kartą gatvėje pastebi moterį, avinčią jo kurtais bateliais?