Atsikvepiu ir pirmą kartą atmerkiu akis į nesibaigiančio miesto šurmulį ir, rodos, niekad nepavargstantį milijoninį judėjimą. Toks Tokijas atsivėrė netikėtai ir visu pajėgumu. Prabėga kelios akimirkos ir tuomet galvą užplūsta virtinė trumpučių įspūdžių, o mano žvilgsnis krypsta žemyn, į originalius žmonių… batus?!
Grindiniu kaukšintys miniatiūriniai oranžiniai bateliai, liepsnojantys rausvi balerinos puantai, žėrinčios, mažus žuviukus primenančios platformos, ryškių spalvų kaspinėliais papuošti sandalai, avangardiniai roboto batai… Saulėje lyg miražai iškyla dizainerių šedevrai (o gal klaidos?). Tokijo merginos žingsniuoja knibždančiomis gatvėmis, kuriose kiekvienas savaip trikdo ir vilioja žaižaruojančiais apavais.
Ir vis dėlto labiausiai stebina ne margas ir ryškus Shinjuku rajono aprangos stilius, bet platformų gausa. Daugelis merginų pasipuošusios aukštomis, kiek gremėzdiškai atrodančiomis batų poromis, kurios, regis, sunkėja su kiekvienu plonyčių jų kojų žingsneliu. Kita vertus, galbūt ir nederėtų stebėtis, kad japonės renkasi būtent tokį stilių. Prisiminkime tradicinius japoniškus „aukštakulnius“, vadinamus geta. Būsimos geišos maiko taip pat avėjo šiuolaikines platformas primenantį apavą, vadinamą okobo arba pokkuri, kurį avint vaikštinėti siaurutėmis senosios Japonijos gatvėmis atrodo ne tik sunku, bet ir pavojinga.
Stebina ir tai, jog atsiranda ne viena paauglė ar net suaugusi mergina, avinti kiek per didelius batus, kuriais šlepsėdama ji primena močiutės batų spintą ir mažytę mane, bandančią žengti laiveliais pavirtusiuose bateliuose. Netvirtai žingsniuodamos tokios mergaičiukės sielą išsaugojusios japonės ir yra tai, kas žadina užsieniečių smalsumą.
Pastaruoju metu japonės, ypač gyvenančios dideliuose urbanistiniuose centruose, skiria ypatingą dėmesį dizaineriams Kei Kagami bei Noritaka Tatehana, kurie stebina savo provokuojančia kūryba ir išradingumu. Ne kiekvienai įperkamos batų poros jau tapo šiuolaikinės japoniškos mados ikonomis, kurios sulaukia pripažinimo ir Vakarų valstybėse. Tokios moterys kaip Daphne Guinness ir Lady Gaga demonstruoja avangardinio stiliaus žavesį ir dažnai yra pastebimos avinčios Tatehana kurtais „bekulniais aukštakulniais“, dar vadinamais Night Maker. Pats dizaineris prasitarė, jog kurdamas modernią avalynę įkvėpimo sėmėsi iš jau minėto pokkuri stiliaus apavo.
Tatehana estetinį suvokimą ugdė mama, bet lemiamos įtakos turėjo ir tai, kad dizaineris užaugo Kamakura mieste, kur šventyklos, senieji budistiniai paminklai ir kultūra vis dar mena praeities paslaptis. Tad jo kūryboje jaučiami tradiciniai tonai bei stilistika ne tik buria futuristines keistenybes, bet ir nukelia į senąją Japoniją…