Šių metų rugsėjo 6-11 dienomis Menų spaustuvėje vyks nekantriai laukiamas vienuoliktasis Naujojo cirko savaitgalis. Iki šiol netyla atgarsiai apie pernykštį jubiliejinį festivalį, pritraukusį krūvas naujų gerbėjų vis aktyviau Lietuvoje besivystančiam šiuolaikiniam cirkui. Išaugęs susidomėjusiųjų skaičius pasitvirtino ir minios žiūrovų sulaukusioje Cirko naktyje Menų spaustuvėje Kultūros nakties metu. Rugsėjį laukia dar vienas proveržis.
Šių metų festivalis greta puikios cirko kokybės neša žinią – cirkas neturi tautybės, cirkas neturi žanrų ar formų ribų. Nors, priešingai nei pernai, visos atvyksiančios trupės reziduoja tik Europos valstybėse, artistų gimtinės išsibarsčiusios keliuose žemynuose. Nepaisant to (o galbūt kaip tik dėl to) kiekvienas spektaklis kalbės apie pamatinius, kiekvienam žmogui iškylančius klausimus, padedančius pažinti save ir kitus. Geroji žinia – nors festivalis skirtas šiuolaikiniam cirkui, apie minėtas temas bus kalbama pačiais įvairiausiais žanrais ir įvairiausių scenos menų mylėtojai galės rasti sau artimą formą.
Atidarymo rokenrolas
Rugsėjo 6-ąją Naujojo cirko savaitgalį Menų spaustuvės Juodojoje salėje atidarys iš Prancūzijos atvykę „Cie BAM“ su spektakliu-koncertu „WillyGoodWood“. Gyva elektrinės gitaros muzika, rokenrolo ritmas, retro atmosfera ir švelni ironija – visa tai „Cie BAM“ priemonės, kuriomis artistai pasakoja paprasčiausias kasdienines istorijas apie neturėjimą ką veikti, apie norą pasirodyti geresniu, galiausiai – apie flirtą ir tai, kas gražaus gali iš jo išaugti. „WillyGoodWood“ metu vietoje išsėdėti bus sunku, o atsistoti ir šokti spektaklio metu draudžiama nebus.
Pavojingos tapatybės paieškos
Anot Naujojo cirko savaitgalio vadovės Gintarės Masteikaitės, viena didžiausių šių metų festivalio sėkmių – patvirtintas Prancūzijoje veikiančio dueto „El Nucleo“ atvykimas. Kolumbijoje gimę, ten prieš 14 metų drauge pradėję dirbti ir galiausiai į Europą atvykę akrobatai parodys du spektaklius, kuriuose naudodami itin aukšto lygio techniką tyrinės, kaip žmogui rasti savo vietą nuolat besikeičiančiame pasaulyje ir kaip tokiomis aplinkybėmis išlikti savimi. Rugsėjo 8 dieną bus rodomas autobiografinis spektaklis „Kas aš esu?“, 2014-aisiais dalyvavęs Avinjono teatro festivalyje, o rugsėjo 10 dieną – „Be sustojimo“, kuriame atliekami numeriai nenusileidžia „Cirque du Soleil“ akrobatų pasirodymams. „El Nucleo“ atvykimas į Lietuvą ypatingas tuo, kad dar prieš festivalį trupės pasirodymus išvys Nidos ir Klaipėdos žiūrovai.
Pildys ir fizinio teatro nišą
Turbūt labiausiai „išprotėjusiu“ 2016-ųjų metų festivalio spektakliu galima vadinti iš Švedijos atvyksiančios trupės „Svalbard” pasirodymą „All Genius All Idiot“. „Šis spektaklis – mano favoritas“, sako G.Masteikaitė, „Sekiau jo kūrybos procesą nuo pat pradžių ir žinau, kad tai, ką pamatys publika, yra aukščiausios kokybės šiuolaikinis cirkas.“ Šiais metais Adelaide Fringe apdovanojimuose Australijoje spektaklis pripažintas geriausiu cirko ir fizinio teatro spektakliu. Kūrėjai taip pat pabrėžia šiuolaikinio cirko ir fizinio teatro bei performanso sintezę spektaklyje „All Genius All Idiot”, kuriame neapsieinama be kultūrinio konteksto parodijų. Ir visa tai tam, kad būtų pabandyta atskleisti, kur yra riba tarp to, kas mus daro genijais, ir to, kas paverčia idiotais. Ar tai tas pats, kas riba tarp gyvūno ir žmogaus, instinktų ir intelekto?
Duoklė šokiui…
Iš Vokietijos atvykstančio dueto „Overhead Project“ spektakliai savo šalyje apdovanoti daugybę kartų ir sulaukę daugybės puikių atsiliepimų spaudoje. Festivalio metu bus pristatyti du spektakliai, kuriuos vienija kovos su savimi tema. „Carnival of the Body“ – tai spektaklis, kurio formoje vyrauja šokis, o cirkas pirmiausia atsispindi turinyje. Sarkazmo ir netgi juodo humoro nestokojantis kūrinys pasakoja apie vieną populiariausių amerikietiškų pramogų – imtynes, absurdišką sporto ir šou hibridą, svyruojantį tarp pramoginės tradicijos ir milijonus nešančio verslo. Patys kūrėjai vadina spektaklį „choreografišku testosteronų cirku“ ir jo pagalba eina imtynių su pačiais savimi. Kitame dueto spektaklyje nuotaika pasikeis. Dešimties minučių pasirodymas „[Kaip būti] Beveik ten“ lyriškai atskleis žmogaus blaškymąsi tarp vienatvės ir žmonių paramos siekio.
…ir dokumentikai
Pats neįprasčiausias šįmet pasirodys dueto iš Švedijos Henrik Agger ir Louise von Euler Bjurholm spektaklis „Extreme Symbiosis“. Tai – spektaklis-repeticija, kurio metu žiūrovai stebės akrobatų trenažą, kasdieninį fizinį ir psichologinį pasiruošimą, kuris būtinas kiekvienam, einančiam į sceną kurti nepaprasto įspūdžio dalykus, ir drauge rizikuojančiam sveikata ar net gyvybe. Užkulsių darbas neretai domina scenos menų mylėtojus ir čia „Extreme Symbiosis“ kūrėjai tenkina smalsumą. Supynę skirtingas medijas ir įsitikinę, jog svarbiausia cirke yra pasitikėjimas savimi ir vienas kitu, artistai sukūrė pasirodymą, kuris jiems patiems yra drauge rutina ir eksperimentas, o žiūrovams – galimybė suvokti, kas slypi už, regis, neįmanomų gebėjimų demonstracijos.
Kaip jau tapo įprasta, Naujojo cirko savaitgalis neapsiriboja vien užsienio spektaklių pristatymais. Šįmet festivalio metu bus pristatytas Vokietijoje kuriančio žonglieriaus Alekso Lemperto work in progress. Rugpjūčio 29 – rugsėjo 11 dienomis laukia ilga ir įvairiapusiška edukacinė programa, kurioje dalyvauti bus kviečiami scenos menų studentai, profesionalai bei visi besidomintys galimybėmis profesionaliai užsiimti šiuolaikiniu cirku. Taip pat festivalio metu Vilniuje vyks Baltijos – Šiaurės šalių tinklo organizuojamas seminaras, kuriame Lietuvos ir užsienio politikai, cirko kūrėjai, žurnalistai diskutuos apie regioninę, meninę ir socialinę cirko įtaką Baltijos ir Šiaurės šalims.