Po mėnesio įvyksiantis devynioliktasis savitos muzikos ir šiuolaikinės baltų kultūros festivalis „Mėnuo Juodaragis“ šventiškai pabaigti vasarą kvies įsikūręs naujoje erdvėje – Dūburio ežero saloje prie Antazavės, Zarasų rajone. Gausią alternatyvios muzikos stilių įvairovę pristatantis renginys kviečia susipažinti su užsienio svečiais.
Šiai metais festivalio klausytojai galės mėgautis muzika net keturiose skirtingose erdvėse, – plačiose Dūburio salos erdvėse įsikurs dvi didžiosios scenos ir dvi mažesnės. Kartu su visame pasaulyje gerai žinomais kontraversiškaisiais slovėnais „Laibach“ festivalyje pasirodys dar dešimt daugiau ir mažiau žinomų grupių iš Ispanijos, Italijos, Suomijos ir kaimyninių šalių. Be užsienio kolektyvų, festivalyje gyvus koncertus surengs per keturias dešimtis grupių ir atlikėjų iš Lietuvos.
Prūsiško tamsiojo neofolkloro grupė „Romowe Rikoito“ savo kūrybiniame kelyje peržengė ne vieną slenkstį. Grupės muzika tai kultūrinis žingsnis tarp senovės Prūsijos palikimo ir nūdienės didmiesčių pagonybės, muzikinis žingsnis tarp pirmapradžių miško dermių ir šiuolaikinio postfolkloro scenos, lingvistinis žingsnis tarp senovės prūsų ir šiuolaikinių kalbų. Du dešimtmečius tarp Karaliaučiaus ir Neringos gyvuojanti legenda gyviems pasirodymams renkasi ypatingas vietas ir aplinkybes, nes kiekvienas „Romowe Rikoito“ koncertas virsta apeiga, o gamtiška „Mėnesio Juodaragio“ aplinka ir auditorija tam kaip niekad tinkama.
Video „Romowe Rikoito“
Įsivaizduokite „The Doors“ pasiklydusius laukinėse Suomijos platybėse… nevaržomą elektrinių gitarų energiją su iš amžių gūdumos kylančia pirmaprade tradicijų galia – tai psichodeliniai suomiai „Hexvessel“, kurie drebins didžiąją festivalio sceną.
Nuo jų neatsilieka viena įdomiausių ir geriausių šiuolaikinės Europos muzikos grupių, jungianti world, trip-hop’ą, darkwave, rytietiškas ir Balkanų tradicijas, bei šiaurietišką mistiką. Iš Sankt Peterburgo kilęs kolektyvas „Theodor Bastard“ ne kartą koncertavo Lietuvoje ir kerėjo „Mėnesio Juodaragio“ scenose, švytėdamas nepaprastu ritmų ir melodijų srautu, ypatinga archajinių instrumentų ir šiuolaikinio skambesio derme. Nes kiekvienas „Theodor Bastard“ pasirodymas – tai magiškas muzikos, grožio, psichodelikos ir amžinybės aktas.
Video Theodor Bastrad
Juodaragio namuose šiemet svečiuosis ilgai lauktas garsusis alchemikas iš Italijos – Stefano Musso, jau daugiau nei dvi dešimtis metų kuriantis „Alio Die“ vardu. Akustiškai prisodrintas, skaidrus „Alio Die“ ambientas apgaubia svajinga, mįslingos šviesos kupina atmosfera. Meistriškai kuriami garsovaizdžiai neša į gamtos ritualų ritmu alsuojančią kelionę, kurios patirtys muzikos gurmanams turėtų tapti tikra emocijų puota.
Video Alio Die
„Keltika Hispana“ vien keltiškas pavadinimas rodo išskirtinį šių ispanų dėmesį prigimčiai. Naudodami tradicinius instrumentus grupė rupiu, apeiginiu dainų surėdymu pina gijas tarp praeities ir dabarties. Senosios Iberijos garsai žymės Juodaragio pradžią penktadienį, o antrąkart pakvies susiburti apeigoms prie Didžiojo salos ąžuolo, kur „Keltika Hispana“ gros akustiškai ir pasakos apie senųjų baltų, bei ispanų protėvių tradicijų bendrumus.
Kaip ir kiekvienais metais festivalyje pasirodys ir svečiai iš kaimyninių šalių. Latvijos eksperimentinės elektronikos scena neatsiejama nuo „Gas of Latvia” vardo, kurio muzika vadinama kosmische / ambient garsovaizdžiais, artimais industrial, drone ar net techno skambesiui.
Kitas latvių kolektyvas iš visiškai kitos muzikinės aplinkos – tai legendinės, ilgametės ir itin atkaklios folkloro tradicijų puoselėtojos „Saucējas“ – galingi moterų ansamblio balsai stebins ypatingai archajiškomis dainų dermėmis.
Estų duetas „Puuluup“ iš Šiaurės lyros – talharpos – stygų vibracijų kuria pašėlusiai nuotaikingas muzikines keliones. Vos prieš du metus grupę sukūrę Marko Veisson ir Ramo Teder jau pelnė geriausių Estijos scenos naujokų apdovanojimus. Žaismingai jungiamos įvairios tradicijos jų pasirodymuose suskamba kaip šokių muzika, niūraus filmo garso takelis, etno-detektyvas ar savitas estiškas jumoras rimtu veidu.
Karingo pagoniško ir juodojo metalo kolektyvui „Piarevaracień“ iš kaimyninės Gudijos, šie metai buvo itin vaisingi. Grupė paminėjo savo kūrybinės veiklos dešimtmetį ir klausytojams pateikė net du albumus, iš kurių „Spadčyna / Heritage“ nustebino ne vieną grupės gerbėją, mat jame elektrinių gitarų skambesį pakeitė folklorinės melodijos, moteriški balsai ir svajingos elektroninės aranžuotės. Būtent šią eksperimentinio folkloro programą grupė ir pristatys scenoje.
„Festivalio svečiai labai įvairūs, skirtingi, nustebinsiantys psichodeliniu roku, world ir darkwave, trip-hop, metalo skambesiu ir įvairiais eksperimentais. Kviečiant užsienio grupes mums svarbesnis ne kolektyvo vardas, bet jų muzikos savitumas, ypatybės, kurios sunkiai įvardijamos, tačiau juntamos ir gyvos. Per tris festivalio dienas išgirsime tikrai daug puikios muzikos, patirsime ją neįprastose erdvėse,“ – sako festivalio vadovas Ugnius Liogė.