„Kai prisimenu dabar, būdamas suaugęs, galvoju, kad verkdavau naktimis ne dėl to, kad pasaulis yra toks siaubingas. Bet ir todėl, kad norėjau, kad pasaulis sulauktų galo. Tokio kaip armagedonas, pragaro ugnis, totalinis krachas arba kokia nors panaši katastrofa. Ir aš verkdavau dėl to, kad jaučiausi kaltas, nes tai galėjo nutikti bet kurią dieną, ir aš būčiau buvęs kaltas, nes labai to norėjau. Bet pasaulis nesibaigė. Jis tęsiasi ir tęsiasi. Aš ir klausiu savęs, ar turėčiau dėl to ką nors jausti? Bet – norit išgirsti tiesą? – aš ničnieko nejaučiu. Matot, aš toks žmogus, aš galiu stovėti vidury žemės drebėjimo ir tiesiog galvoti: „eina sau, neblogas žemės drebėjimas“. Įdomu, kas mane padarė tokiu.“ (Mark Ravenhill, Faust Is Dead.)
AAT | Artūro Areimos teatras, jau 8-us metus Lietuvoje ir pasaulyje atstovaujantis nepriklausomą, alternatyvaus teatro sceną, nuolat pristatantis šiuolaikinę, pirmą kartą Lietuvoje išverstą dramaturgiją ir vis dažniau inicijuojantis įvairias bendruomenes įtraukiančius renginius, artėjantį sezoną pradeda atviru pasvarstymu: kokia yra visų veiklų prasmė ir kokia kryptimi mes judame, jei šiandien nesuprantame savęs, aplinkos, jei nesugebame suvokti baimę keliančios dabarties? Kokia teatro ir meno prasmė, jei jis neturi galios gydyti, jei negali iš tiesų padėti susitikti su savimi, nes pats į save dar negali žvelgti adekvačiai? Kodėl ekstremaliose situacijose esame pikti, abejingi ir nejaučiame vienybės, bet saugiausiai jaučiamės prieš miegą, žiūrėdami į ekraną, į pralekiančias, nereikšmingas žinias? Kas šiandien yra maištas regreso ir mirties akivaizdoje?
Režisierius Artūras Areima: „Netikiu, kad viskas taip ir bus, nes nežinau, nesuprantu, kas čia vyksta. Suprasti šiandienai reikia vis daugiau laiko, todėl neketinu bėgti greičiau nežinojimo. Netikiu, kad viskas taip ir bus. Aš esu maištaujantis, bet tai nereiškia einantis prieš – dažniau sakantis NE ir TAIP vienu metu ir ne iš principo, o tam, kad labiau suvokčiau, kas čia vyksta, kas slepiasi už šešėlių, tarp kontrastų. Noriu prisijaukinti tuštumos fenomeną neidamas į kompromisus. Negaliu prisitaikyti, nes nėra tokio įrašo, kodo. Kaip galiu būti kaip visi, jei nežinau, kas pats esu, ir kas yra jie? Kodėl negaliu būti vienas, atstumtas, už borto, nepritapėlis? Nesuprantu žmogaus – jo esmės. Nesuprantu miesto – jo tikslinio dirbtinumo. Tad kaip galiu judėti pirmyn, kai tokie inkarai laiko mane prikabinę prie pradžios taško? Mano viduje, mąstyme yra milijonai svetimkūnių, kuriuos kažkas manyje paliko, kaip kokį antikvarinį muziejų. Bijau kalbėti, nes iš burnos išsiverš krūva nesąmonių, kurios bus ne mano. Tos nesąmonės jau buvo pasakytos, kažkada, kažkieno kito, bet dabar byra iš manęs, kaip ir iš to kito, kitų. Turiu daryti staigius posūkius, maištauti prieš save, kad atrasčiau save, savo ribas, atsikratyčiau svetimkūnių, daugiau susižaločiau, įgyčiau daugiau žaizdų, randų. Tačiau esu nuolat persekiojamas atminties, kuri nėra vien mano, tai kolektyvinė atmintis su savo ribomis, vertybių skale ir visais kitais mitais bei prietarais. Kaip man atrasti save tikrą, nemeluojantį sau? Turiu paneigti ir pašalinti amžinąsias idėjas ir vertybes. Turiu pradėti kurti savo sąvokas. Nustoti būti nuostalgiškas mirusiam pasauliui. Einu n***ui – t.y. į abstrakcijų ir refleksijų lauką. Iki susitikimo kažkur ten.“
Nuoširdžiai prasmės ieškančių, AAT bepročių 8-ojo sezono naujienos: premjeros pagal M. Ravenhillo ir Mrożeko kūrinius ir išskirtiniai visuomeniniai projektai
2021 m. režisierius Artūras Areima pristatys dvi premjeras, analizuojančias pastaraisiais metais artimiausioje aplinkoje ir pasaulyje kylančius egzistencinius klausimus – „Faust Is Dead“, pagal M. Ravenhillo pjesę, kurio premjera įvyks jau spalio mėnesį, ir kinematografinį spektaklį „Našlės“, pagal Sławomiro Mrożeko tragikomediją, kuris AAT erdvėje bus pristatytas metų pabaigoje.
„Faust Is Dead“ – antroji M. Ravenhillo pjesė, pirmą kartą pristatoma Lietuvos teatro scenoje. Tai tamsus, šokiruojantis, meditatyvus kūrinys, apjungiantis M. Fuko, F. Fukuyamos filosofiją su Fausto herojaus archetipu, iš esmės kvestionuojantis sielos prigimtį, lytiškumą, socialinių vaidmenų poveikį ir prasmę, jausmus, kurie visuomenei yra nepriimtini, neteisingi. Pasak F. Fukuyamos, esame egoistiško žmonijos vystymosi proceso pabaigos liudininkai ir dalyviai, susiskaldę ir priešiški vieni kitiems, patys save atvedę iki nuolatinės grėsmės mūsų pačių egzistavimui, taško. Apie žmogų apėmusią letargiją, identiteto paieškas ir civilizacijos pabaigą kalbama ir M. Ravenhillo pjesėje. Premjera AAT Artūro Areimos teatre – spalio 23-24, lapkričio 6 dienomis.
Sławomiro Mrożeko tragikomedija „Našlės“ jau šį gruodį taps vienu ryškiausių, išskirtinės estetikos AAT kinematografinių teatro kūrinių, su juodu humoru ir ironija pristatančiu mirties, kančios, susitaikymo su savo ir žmonijos laikinumu temas. Tai viena asmeniškiausių šio lenkų autoriaus pjesių, kurią jis parašė sveikdamas po sunkios operacijos, Meksikoje, tad į mirtį šiame kūrinyje žvelgiama su tam tikra ironija ir nuotaikingumu, kuris nebūdingas europietiškam mąstymui. Kurdamas būsimą spektaklį, režisierius A. Areima sieks atverti ir dekonstruoti mirties baimės temą bei suteikti žiūrovui galimybę apie mirtį svarstyti be nerimo. Būsimo kūrinio bendraautoriai – jau ne pirmame projekte su A. Areima bendradarbiaujantis videomenininkas Gediminas Vansevičius bei operatoriai Dinas Marcinkevičius, Paulius Oficerovas.
Rugsėjo 12 d. AAT pirmą kartą po ilgo laiko Lietuvoje vėl pristatys vieną iš daugiausiai po pasaulį keliaujančių savo spektaklių „Hamletmachine“, kuris dar liepos mėnesį dalyvavo tarptautiniame Avinjono teatro festivalyje bei sulaukė tarptautinio profesionalų ir kritikų pripažinimo. Šį kartą AAT šį spektaklį pristatys „Lofas Fest“ programoje Vilniuje, menų fabrike LOFTAS.
Rugsėjo mėnesį, 19-22 dienomis AAT pirmą kartą dalyvauja šiuolaikinį cirką pristatančiame projekte – tai „Naujojo cirko stotelės“, jungtinis Dūmų fabriko Naujojoje Vilnioje, Kirtimų kultūros centro ir AAT projektas, kurio programa sudaryta iš dviejų srautų: savo šalyse ir tarptautinėje cirko bendruomenėje garsėjančių užsienio kūrėjų ir kasmet vis ryškiau atsiskleidžiančio jaunojo Lietuvos cirko atstovų. AAT savo kūrinius pristatys menininkai Džiugas Kunsmanas, Marija Baranauskaitė, Piet Van Dycke (Belgija / Nyderlanai) ir Vincent Warin (Prancūzija).
Lapkričio mėnesį Artūro Areimos teatras savo erdvėje pristatys išskirtinį muzikinį projektą-festivalį „technē“, skirtą pristatyti alternatyvias muzikos kūrimo raiškos galimybes bei atrasti jauną, eksperimentinę Lietuvos ir užsienio kūrėjų muziką. Šiuo metu tarp numatytų projekto dalyvių – eksperimentinės muzikos kūrėjai Simonas Nekrošius, Monika Poderytė, Andrius Kairys, Rokas Petrauskas. Festivalio programa dar bus pildoma!
2022 m. pradžioje AAT jau antrą kartą bus pristatomas kūrybinių teatro dirbtuvių ciklas „Projekcija“ – šį kartą jungtines, kelių dienų trukmės teatro dirbtuves scenos menų studentams ir kūrėjams ves choreografas Marius Pinigis, režisierius Artūras Areima, kompozitorius Arturas Bumšteinas, muzikos kūrėjas, poetas Žygimantas Kudirka-Mesijus. Projekto programoje taip pat numatytos ir Belgijos šokio trupės „Peeping Tom“ kūrybinės dirbtuvės.
AAT programa trumpai:
Rugsėjo 9-12 d. – TESTAS, Lukas Bärfuss (Online)
Rugsėjo 12 d. (Loftas Fest) – HAMLETMACHINE, Heiner Müller
Spalio 3d. – PO LEDU (Artūro Areimos teatras)
Spalio 9 d. – UŽ GERESNĮ PASAULĮ, Roland Schimmelpfennig (Artūro Areimos teatras)
Spalio 23-24 d., lapkričio 6 d. – PREMJERA: FAUST IS DEAD, M. Ravenhill (Artūro Areimos teatras)
Lapkričio 20 d. ŪBO TEISMAS (Artūro Areimos teatras)
Lapkričio 25-28 d. TESTAS, Lukas Bärfuss (Online)
Gruodžio 4 d. UŽ GERESNĮ PASAULĮ, Roland Schimmelpfennig (Artūro Areimos teatras)
Gruodžio 23-26 d. TESTAS, Lukas Bärfuss (Online)