Sausio 17 d., 18 val., Vilniaus miesto galerijoje „Meno niša“ pristatoma jaunosios kartos menininkės Paulinos Domašauskaitės paroda „Liquid Swords“. Remdamasi japonų estetikos kire-tsuzuki koncepcija, savo kūryboje menininkė siekia sujungti pasirinktus motyvus ir japonų estetikai būdingus principus su individualia tapybine raiška.
Paulina Domašauskaitė (g. 2000) – jaunos kartos menininkė, šiuo metu studijuojanti tapybos magistrantūrą Vilniaus dailės akademijoje. 2023 m. įgijusi tapybos bakalauro laipsnį, ji aktyviai dalyvauja grupinėse parodose. „Liquid Swords“ – antroji asmeninė jaunosios menininkės paroda, kurios kuratorius – Linas Bliškevičius.
Domašauskaitę įkvepia japonų kultūros tradicijos, kurias ji transformuoja, jungdama praeities estetiką su šiuolaikinio meno formomis. Tai suteikia jos kūriniams kontrastų ir pusiausvyros tarp griežtų formų ir laisvo įprasminimo, kviečiant žiūrovą apmąstyti atsiskyrimo ir integracijos temas. Be tapybos, menininkė kuria tarpdisciplininius kūrinius, siekdama labiau ištirti temas ir suteikti joms daugiasluoksnį vizualinį išpildymą.
Paulinos kūryba tyrinėja tapybos plokštumą, įbrėžimus, sluoksnius ir spalvas, atskleidžiančius tapybos akto dinamiškumą. Jos darbai jungia aiškius siluetus ir chaotiškus potėpius, kviesdami apmąstyti tapybą kaip procesą.
Pasak Paulinos, japonų kultūra savo estetikos paprastumu ir filosofiniu gilumu ją pradėjo žavėti dar bakalauro studijų metu ir tapo natūraliu įkvėpimo šaltiniu kūryboje. „Gilesnis susidomėjimas kilo pamačius Edo laikotarpio (1603 iki 1867 m.) medžio raižinius, kuriuose mano akį patraukė mitologiniai siužetai, subtiliai atspindintys to meto gyvenimo būdą ar problemas“, – apie japonų kultūros įtaką jos kūrybai pasakojo jaunoji menininkė.
Parodos kuratorius Linas Bliškevičius:
„Parodos pavadinimas „Liquid Swords“ (lietuviškas vertimas „Takieji kardai“) nurodo į Paulinos kūrybinį metodą, kuris sudarytas iš dviejų oksimoroniškų dėmenų. Jame atsiskleidžia menininkės kūrybinis metodas, paremtas takumu arba laisvu judėjimu lokaliais ir globaliais kontekstais. Derindama istorinius japonistikos kontekstus, juos stilizuodama, menininkė kuria jungtis su ankstyvojo abstrakčiojo ekspresionizmo meno tradicijų linijomis, aštriomis ir griežtomis formomis, siužetais ir jų neigimu.
Parodoje pristatomuose kūriniuose atsirandantys motyvai yra išpjaunami iš savo laikiškųjų ar lokalių kontekstų, tačiau autorė remiasi ne iškontekstinimu, o japonų estetinėje tradicijoje taikoma kire-tsuzuki (liet. nupjautas tęstinumas) koncepcija. Kire-tsuzuki gali apibrėžti tam tikrą nutraukimo, pertrūkio, nupjovimo veiksmą, kurio metu sukuriama pirminės formos transformacija – ištraukdama istorines, kultūrines formas iš natūralios jiems aplinkos, menininkė sukuria naujus būdus interpretuoti jas šių dienų akimis, nebandydama jų įveiklinti kaip nuorodų ar kultūrinių artefaktų, bet perkomponuoti visa tai į naujas savybes turinčias visumas.
Nutraukdama ankstesnes konotacijas ir interpretacijas, Paulina Domašauskaitė atlieka simbolinį jų sunaikinimo aktą, kuris kartu yra ir užtikrinantis naujas jų būties formas. Įvairių šaltinių, raiškos būdų sugretinimas, spalvos, faktūros ir turiniai atspindi kintančias kultūrines ribas šiuolaikiniame mene ir išryškina neatsiejamas atsiskyrimo ir integracijos sąveikas. Tai leidžia apmąstyti daugiasluoksnius, šiandieninę kultūrą formuojančius žinių šaltinius.“
Paulinos Domašauskaitės paroda „Liquid Swords“ Vilniaus miesto galerijoje „Meno niša“ veiks iki vasario 8 dienos. Ši paroda yra galerijos programos „Meno erdvė jauniesiems menininkams“ projekto „Open Call“ dalis. Parodą finansuoja Lietuvos kultūros taryba, galerijos „Meno niša“ rėmėja – Vilniaus miesto savivaldybė.