A-Twins vaikinai – Andrius Mašauskas ir Anatolijus Pajanok – jau išlydėti į New York Fashion Week, kurioje garsiausiems mados industrijos profesionalams padės suktis užkulisiuose. Prieš kelionę pakalbinti plaukų stilistai papasakojo ne tik apie darbo kasdienybę, minčių skaitymą, bet ir ne už kalnų įvyksiantį „Exit To The City” renginį.
Dar tolimais 2000-taisiais, kai apie stilistus Lietuvoje ne tik kad niekas nekalbėjo, bet ir ne kažin ką buvo girdėję, kūrybinės komandos A-TWINS įkūrėjai, plaukų stilistai Andrius ir Anatolijus, nedvejodami nusprendė: kirpėjo amato ateitis – ne tik sausa technika ir ne tik mikliai valdomos žirklės, bet sugebėjimas žvelgti kur kas plačiau. Matyti kiekvieną klientą – kaip unikalią, savitą stilių turinčią asmenybę, ir priimti tokius dažymo, kirpimo sprendimus, kurie taptų darnaus bendrojo įvaizdžio dalimi.
Pasaulinių konkursų nugalėtojai, grožio salonų tinklo UNISON kūrybiniai vadovai, mokymų ir seminarų lektoriai, kūrybinių kolekcijų kūrėjai ir progresyvaus mados renginio „Exit To The City” organizatoriai – tai tik dalis veiklų, kuriose intensyviai sukasi Andrius su Anatolijumi, klientų kartais vadinami „minčių skaitytojais”. Kodėl? „Nes tai – gero plaukų stilisto darbo dalis,” – tvirtina vyrai.
Kas tampa didžiausiu iššūkiu jūsų kasdieniame darbe, priimant stilistinius sprendimus?
Andrius: Mano didžiausias įkvėpimas yra pats žmogus. Pirmiausia vertinu bendrą įspūdį, o tik tuomet ateina eilė techniniams duomenims – ūgiui, svoriui, veido formai, odai, akims, plaukų struktūrai, jų kiekiui, etc. Visada naudojuosi „pirmu pojūčiu”, kuris gimsta per kelias pirmąsias sekundes. Kokią emociją sukėlė šis žmogus? Kokie žodžiai gimė toje emocijoje? Jei pojūtis nėra teigiamas – kodėl? Juk lygiai tokius pačius pojūčius žmogus kels ir aplinkiniams būdamas viešumoje – tik niekas jam to nesakys. O mūsų darbas yra identifikuoti, iškelti problemą ir pasiūlyti sprendimo būdą. Jei pirma emocija yra prasta – pradedi ieškoti, kodėl: galbūt netinkama spalva, o gal pasirinktas neteisingas rūbo siluetas, o gal netinkamas makiažas ar prastas plaukų kirpimas. Ir tai visai nereiškia, kad visada reikalingi drastiški sprendimai: kartais pakanka tiesiog sutvarkyti plaukų struktūrą, juos „išgydyti”, ir žmogus suspindi iš naujo.
Anatolijus: Per ilgus metus įgyta patirtis suteikia pasitikėjimo, todėl atsakomybė už priimamus stilistinius sprendimus negąsdina, tačiau labai svarbu pajusti balansą tarp mano noro, kliento noro ir realios esamos situacijos – į kokį gyvenimą tu tą žmogų išleisi su naujuoju stiliumi. Tikrai ne kartą tenka mandagiai išsisukti ir nedaryti to, ko prašo klientas, nes akivaizdu, kad tai nei tiks, nei bus naudinga. Štai kodėl priimant sprendimą tenka įvertinti daug dedamųjų: koks žmogaus darbas ir koks laisvalaikis, kokios dominuojančios charakterio savybės, temperamentas. Geras kirpimas ir dažymas yra sudedamoji žmogaus gyvenimo dalis ir negali virsti „atskira respublika”. Todėl dirbant su klientu svarbi kiekviena smulkmena – aš užfiksuosiu net kokiu greičiu klientė priėjo iki kėdės, nes tai irgi gali liudyti tam tikrą temperamentą.
Nuo ko patartumėte pradėti žmogui, kuris trokšta stiliaus permainų?
Anatolijus: Žinoma, pirmiausia konsultuotis su geru specialistu. Kaip statant namą reikalingas geras projektas, o kuriant verslą – geras verslo planas, taip ir planuojant stiliaus pokyčius reikalinga strategija.
Andrius: Patikėjus pokyčius profesionalams, nebereikia blaškytis, ieškoti, rinkti informacijos, gilintis. Skiri laiko savo darbą išmanančio žmogaus konsultacijai, leidi jam ar jai sudėlioti pasiūlymą, ir tuomet nusprendi – tinka tau tai, ar ne. Man atrodo, kad tai vienintelis išmintingas būdas taupyti laiką ir pinigus (kad neprisigrūstumėte spintą jums netinkančių nesąmonių).
Ar klientai pasitiki jūsų sprendimais? Ar dažnai tenka įrodinėti ir įkalbinėti žmogų pasiryžti pokyčiams arba atkalbinėti nuo akivaizdžiai jiems netinkamų stilistinių užgaidų?
Anatolijus: Dažniausiai į mane kreipiasi tie klientai, kurie pasitiki manimi ir laukia patarimo. Apskritai pastebėjau tendenciją, kad pastaraisiais metais į salonus ateinantys žmonės nebenori sukti galvos ir vadovaujasi principu: esi profesionalas – tai dirbk savo darbą ir maloniai nustebink mane. O man belieka priimti sprendimus ir juos motyvuotai paaiškinti kėdėje sėdinčiam žmogui. Sakyčiau, kad sunkiausias momentas atėjo tiems kirpėjams, kurie tiesiog žino kirpimo technikas, bet nežvelgia plačiau. Šukuosenų ir plaukų spalvų tendencijos keičiasi taip greitai, o rinka per sezoną pasiūlo tiek daug variantų, kad nesigaudydamas stilistikoje tiesiog paskęsti informacijos sraute. Tuo tarpu atsispyręs nuo bendrojo įvaizdžio žinių, gali judėti toliau ir dėlioti visumą užuot barstęs trupinius. Juk madingas kirpimas iš tiesų nieko nereiškia, jeigu jis darniai negroja visumoje.
Andrius: Dirbant man svarbiausias yra žmogaus psichologinis portretas. Priimdamas sprendimus klausausi ne konkrečių pageidavimų („nukirpkite man plaukus iki pečių”), bet gaudau kodinius žodžius, nusakančius žmogaus nusiteikimą ir lūkesčius, netgi jo poreikius. Viena klientė ilgisi laisvės ir moteriškumo, kitam norisi daugiau veržlumo ir agresijos, dar kitas norėtų santūraus ir statusą pabrėžiančio kirpimo. Kai žmogus kalba pojūčiais, mano galvoje natūraliai kyla vaizdai ir piešiasi schemos, kokiu būdu galiu tuos pojūčius išpildyti.
Dramatiški pokyčiai jūsų kėdėje – kaip dažnai jie nutinka? Ar vis dėlto dažnesnės yra nuosaikios stiliaus korekcijos?
Andrius: Išties, pokyčių būna daug – sakyčiau, bent geras trečdalis klientų kardinaliai pakeičia šukuoseną. Bet vėlgi, nereikėtų pamiršti esminio dalyko: niekada nekursiu tų pokyčių, kuriems žmogus dar nėra subrendęs. Tai pirma ir esminė taisyklė. Tačiau jeigu jaučiu, kad klientas visa esybe prašosi virsmo, tai negaliu to nedaryti.
Ne visada kuriu tai, kas man asmeniškai patinka ar nepatinka – svarbiausia, kad žmogus gerai jaustųsi savo kailyje. Plaukų stilistas klientui dovanoja ne šiaip kirpimą ar nudažymą, bet jausmą, kurio nenupirksi už jokius pinigus.
Anatolijus: Pradirbus tiek daug metų savo srityje, klientų transformacijų istorijos jau nebeatrodo kažin koks stebuklas: aš kasdien keičiu žmones, visuomet tiksliai žinodamas, ko siekiu, kaip tą padarysiu ir koks bus rezultatas. Didžiausias malonumas matyti, kad mano įgytos žinios ir sukaupta patirtis puikiai veikia – kasdien, su kiekvienu klientu. Tai ir yra profesionalumas – kurio iš manęs tikisi klientas ir kuris man leidžia dirti stabiliai. Profesionalui nebūna „ne tos nuotaikos”, „ne iš tos pusės pašvietusios saulės” ar panašių atsikalbinėjimų. Tu imi ir darai. Ir darai puikiai iš pirmo karto.
Jūsų darbe labai daug kūrybos – iš ko semiatės įkvėpimo savo kasdieniam darbui, kad jis nevirstų pilka rutina?
Anatolijus: Mane įkvepia gamta ir technologijos. Ypač aistringai domiuosi pastarosiomis: nanotechnologijomis, naujovėmis, kurios pritaikomos ir plaukų priežiūros pramonėje. Dar vienas įkvėpimo šaltinis – darbas su naujais žmonėmis naujose aplinkose. Vienas tokių kaip tik laukia šį rudenį Niujorko mados savaitėje, kur abu su Andriumi turėsime progą petys petin dirbti su tarptautine profesionalų bendruomene milžiniškame mados renginyje. Neabejojame, kad tikrai pasisemsime nemažai įkvėpimo ir patirties, kuria pasinaudosime jau šį rudenį Vilnių nušviesiančiame mados šou „Exit To The City“.
Andrius: Mane labiausiai žavi neverbalinė kalba ir neurolingvistika – mano nauja aistra ir dalykas, kuris šiuo metu labiausiai domina ir gali būti sėkmingai pritaikomas stilisto darbe. Kūrybinius savo impulsus realizuoju kartu su Anatolijumi kuriamose A-TWINS kolekcijose – naujausią darbą, prie kurio šiuo metu dirbame, jau tradiciškai pristatysime „Exit To The City” scenoje.
Kalbant apie „Exit To The City”: šis novatoriškumu pulsuojantis renginys, kurio organizatoriais esate, suryja baisybę jūsų laiko, energijos ir, neslėpkime, lėšų. Kam jums viso to reikia?
Andrius: Man dažnai užduoda šį klausimą ir pirmas atsakymas, kuris visada ateina į galvą: aš tiesiog žinau, kad turiu tai daryti. Kita vertus, patys perėję tarptautinių konkursų mėsmales, metų metus mokęsi iš brangių savo klaidų ir pagaliau pelnę pasaulinį pripažinimą (Andriaus ir Anatolijaus bendrojo įvaizdžio darbų pergalės prestižiniuose tarptautiniuose konkursuose AIPP Awards ir Alternative Hair International Visionary Awards – aut. past.), turime kuo pasidalinti su kitais kūrėjais.
Todėl norime duoti aukščiausio lygio platformą kūrėjams, kad šie turėtų šansą iškomunikuoti save. Lietuvoje yra daugybė talentingų žmonių, galinčių ir norinčių parodyti savo kūrybą bei išgrynintą kūrybinę mintį.
Tai renginy – inovatorius, stilistinės žaidynės, kuriose susijungia visos sritys – visai nesvarbu, kas tu esi, kuri muziką, vaizdą ar spektaklį, esi stilistas, vizažistas, rūbų dizaineris ar kirpėjas – svarbu, kad būtum kūrybingas. Lauke vienas ne karys, todėl renginio tikslas parodyti, kad susibūrus į komandą galima padaryti nuostabių dalykų.
Anatolijus: „Exit To The City” – tai šansas ir mūsų klientams prisiliesti prie to, kas vyksta pasaulyje – pamatyti bent dalelę tų renginių, į kuriuos šiaip jau vargu ar keliautų, mini Londono ar mini Niujorko variantą, patirti tai, kas žodžiais nenupasakojama. Renginio dalyviai kelia savo meistriškumo kartelę, susipažįsta su kitais profesionalais ir mokosi vieni iš kitų. Taip auginame save ir kitus.