Tarptautinėje dizaino parodoje „Virtual Design Destination“ šių metų Londono dizaino festivalio metu (rugsėjo 12–20 d.) dalyvaus ir Lietuvos konceptualus dizainas – Audronės Drungilaitės sudaryta kolekcija, kurioje bus pristatyti Agnės Kučerenkaitės, Barboros Žilinskaitės, Evelinos Kudabaitės, Etc.Etc. Studio (Inesa Malafej ir Arūnas Sukarevičius), Marijos Puipaitės ir Vytauto Gečo, Monikos Gediminaitės, Severijos Inčirauskaitės-Kriaunevičienės kūriniai.
Projektą organizuoja skaitmeninė dizaino galerija „Adorno“, bendradarbiaujant su Lietuvos kultūros institutu ir Lietuvos kultūros atašė Jungtinėje Karalystėje Juste Kostikovaite. Virtualus lietuviškosios kolekcijos turas su gidu vyks rugsėjo 17 d. 17 val. Lietuvos laiku.
Lenktynės su gamta
Parodoje be Lietuvos dalyvaus dar 13 šalių kuruotos dizaino kolekcijos iš Belgijos, Danijos, Estijos, Suomijos, Islandijos, Prancūzijos, Rumunijos, Latvijos, Norvegijos, Lenkijos, Ispanijos, Švedijos ir Nyderlandų. Iš viso bus pristatyta daugiau nei 200 dizaino kūrinių.
Lietuvos dizaino kolekcija „Lenktynės su gamta“ (Race with Nature) atspindi amžiną žmonių ir gamtos susidūrimą. A. Drungilaitės sumanyta parodos scenografija pasakoja ypatingo kraštovaizdžio istoriją apie 1675–1854 m. Kuršių Nerijoje užpustytus keturis kaimus ir dvejas kapines. Kopų peizažas be perstojo transformuoja ir įtraukia dizaino objektus, kurie simbolizuoja urbanizuotą pasaulį. Estetinis prieštaringų reiškinių sugretinimas leidžia stebėtojams tapti socialinių komplikacijų liudininkais, stebėti, kaip materialus objektas gali įsiterpti į natūralią aplinką.
Virtuali galerija ADORNO visuomet siekė taikyti naujausias technologijas. 2020 metų pradžioje galerija išvystė trimačių objektų skanavimo programėlę, kuri padeda dizaineriams nesudėtingai ir greitai skaitmenizuoti darbus pasitelkiant mobilųjį telefoną.
„Galime sakyti, kad šiuo metu išgyvename tikrąsias „lenktynes su gamta“ – naujasis virusas keičia tikrovę ir įprastas veiklas. Nuo karantino pradžios atrodė, kad profesionalaus meno sklaida užsienyje kaip ir bet koks tarptautiškumo aspektas iš kultūrinio gyvenimo nukentės labiausiai. Tačiau dabar matome vis daugiau pavyzdžių, kaip, užsivėrus vienoms durims, langų atsiveria dar daugiau! Labai džiaugiamės, kad puikiems Lietuvos dizaineriams atsirado kad ir virtuali, bet labai reali galimybė dalyvauti Londono dizaino festivalyje. Šiuo atveju, manau, lenktynes nugalėjome!“, – teigia Lietuvos kultūros instituto direktorė Aušrinė Žilinskienė.
Lietuvos dizainerių darbų kolekcijos kuratorė Audronė Drungilaitė atskleidžia: „Nuoširdžiai pasakius, iki šiol virtualias parodas vertindavau šiek tiek skeptiškai – joms dažnai trūksta interaktyvumo, objektai atkuriami ne realistiškai, prarandamas ryšys su kūrėjais. ADORNO virtuali galerija akį pirmiausia patraukė aukšto estetinio lygmens darbais. Virtualios parodos „Naujos realybės“ koncepcija tikrai aktuali, organizatoriai turėjo aiškias vizijos sudedamąsias dalis: tarptautinį pripažinimą pelnę kuratoriai, unikali scenografija, mažatiražiai dizaino objektai, video interviu su dizaineriais, prestižiniai medijų kanalai. Projektas akivaizdžiai užprogramuotas sėkmei!“, – teigia kuratorė.
Pasak ADORNO iniciatyvos sumanytojo ir kūrybos vadovo Martino Clauseno, dėl COVID-19 pandemijos buvo atšauktos fizinės parodos, todėl dar labiau išaugo skaitmenizacijos poreikis. „Nepaisant sudėtingų aplinkybių, padedant partneriams, pavyko įgyvendinti seną svajonę – pakviesti ADORNO sekėjus į virtualią parodą. Lietuviška kolekcija paperka nuoširdumu, sąmoningumu ir meistryste. Pristatomuose kūriniuose tvirtai siejasi menas ir dizainas. Mano didžiausias atradimas – Vytauto Gečo ir Marijos Puipaitės darbai, kurie yra tobulas funkcionalumo ir netikėtos estetikos sintezės pavyzdys“, – teigia M. Clausenas.
Apie eksponatus
Dizainerių Arūno Sukarevičiaus ir Inesos Malafej „Naïve“ kėdė atspindi pandemijos dienomis suaktyvėjusį elektroninės prekybos bumą. Ši kėdė lengvai išrenkama ir telpa į picos dydžio dėžę, todėl yra itin lengvai transportuojama.
Marijos Puipaitės ir Vytauto Gečo sukurta kolekcija „Envisioned Comfort“ atkartoja žmogaus kūno linkius ir kuria įsivaizduojamo patogumo įspūdį, asocijuojasi su patogiu kasdieniu gyvenimu – prabanga, rafinuotu skoniu ir švara. Toks patogumas yra priešprieša gamtinei aplinkai, kurios žavesys slypi netobulume, natūralume ir purve.
Veidrodyje ir žvakidėse „Raitūzai“ naudojamas gipsas yra gamtos motyvų klasikinio interjero dekoro elementas, kuris kontrastuoja su preciziškai išpjautu veidrodžių ir metalu.
Barboros Žilinskaitės šviestuvas „Sunday Light Mirror“ atspindi aplinką, imituoja dienos šviesą ir dirbtinai kuria saulės zuikučius. Šis objektas puikiai siejasi su „Naujos realybės“ tema, nes pabrėžia žmogaus amžiną norą pažaboti gamtą. Kitas dizainerės objektas konceptuali vaza „Afterwards“ yra autorės sukurtas ritualas, kuris skatina siekti savo tikslų žaidžiant su gamtiška gyvybe – augalu. Kiekvienas įmestas akmenėlis simbolizuoja užsibrėžto tikslo įgyvendinimą, kaskart pasiekus tikslą, metamas akmuo pakelia vandens lygį ir taip leidžia augalui išgyventi.
Iš metalo pramonės atliekų sumaišyta glazūra dengta porcelianinių indų kolekcija „Ignorance is Bliss“ yra tarsi tylus atsiprašymas gamtai, siekiant kompensuoti žmogaus ūkinės veiklos daromą žalą.
Severijos Inčirauskaitės-Kriaunevičienės kilimai „Repeated“ simbolizuoja kolektyvinę atmintį, skirtingų žmonių gyvenimo istorijas, kurios susijungia viename objekte. Siuvinėto kibiro šviestuvas yra puikus gamtos įkvėptų amatų pavyzdys.
Grublėto paviršiaus Monikos Gedrimaitės vaza yra unikalus natūralaus ir netradicinio grožio pavyzdys, kuris retai sutinkamas nupoliruotoje urbanistinėje aplinkoje.