Lietuvos nacionalinis dailės muziejus (LNDM) šį penktadienį, balandžio 19 d., atidaro Lietuvos nacionalinį paviljoną 60-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. Pasaulio publikai pristatoma tarptautiškai pripažinto menininkų Neringos Černiauskaitės ir Ugniaus Gelgudos dueto „Pakui Hardware“ ir tapytojos Marijos Teresės Rožanskaitės (1933–2007) paroda „Uždegimas“ (angl. „Inflammation“). Paviljono komisaras – LNDM generalinis direktorius dr. Arūnas Gelūnas. Parodos kuratoriai – Valentinas Klimašauskas ir João Laia. Instaliacijos kraštovaizdį ir architektūrą sukūrė Petras Išora-Lozuraitis ir Ona Lozuraitytė-Išorė („Išora x Lozutaitytė Studio“). Lietuvos nacionalinis paviljonas Sant’Antonino bažnyčioje veiks iki spalio 31 dienos.
„Uždegimas“ pernai rudenį buvo pristatytas LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje. Po nacionalinės premjeros instaliacija iškeliavo į Veneciją. Pasaulio publikai pristatomas „Uždegimas“ yra papildytas M. T. Rožanskaitės tapybos kūriniais ir specialiai pritaikytas unikaliai Sant’Antonino bažnyčios erdvei, kuri yra daug aukštesnė už istorinio Vilniaus arsenalo erdves ir saugoma griežtų paveldosauginių taisyklių. VII a. Badoerų šeimos pastatyta, XII ir XVII a. rekonstruota bažnyčia šiuo metu restauruojama ir labai retai priima pasaulietines veiklas – nacionalinis paviljonas joje atidaromas pirmą kartą.
Skirtingų kartų žvilgsnis į sisteminių skriaudų padarinius ir kvietimas gyti
Venecijoje atidaromas „Uždegimas“ supina skirtingų kartų menines praktikas ir patirtis, tyrinėja šiandienos ekonominių ir socialinių priežasčių sukeltus (post)žmogiškų, socialinių ir planetos kūnų uždegimus. M. T. Rožanskaitės tapybą ir „Pakui Hardware“ skulptūrinę instaliaciją jungia medicinos ir sveikatos, gamtos, kosmoso temos ir pramoninio peizažo motyvai.
„Pakui Hardware“ įkvėpė Maryos Rupos ir Rajaus Patelio knyga „Liepsnojantys. Gilioji medicina ir neteisybės anatomija“ (angl. „Inflamed: Deep Medicine and the Anatomy of Injustice“), kurioje uždegimo sąvoka metaforiškai kalba apie sisteminę skriaudą, daromą žmonijai ir planetai.
„Uždegimas leidžia suvokti tai, kas nematoma plika akimi – žmogaus ir planetos kūnuose įrašytą istoriją, sistemas, kurios yra tikrosios negalavimų priežastys, užgniaužtą vidinį liepsnojimą. Tačiau atpažintas uždegimas gali tapti atspirties tašku kelyje į sveikimą, jei tik pradėtume rimčiau svarstyti visų dalykų – tiek gyvų, tiek inertiškų – tarpusavio ryšį. Instaliacija kviečia žiūrovą patirti šiek tiek karščiuojančią ir svaigstančią psichinę ir kūnišką būseną, kad būtų suvoktas sudėtingas gyvenimo tinklas. Tinklas, apimantis daugybę subjektų ir sričių – nuo medicinos iki hibridinės gamtos, nuo nervų sistemos iki trūkinėjančių technologinio skenavimo garsų“, – pasakoja N. Černiauskaitė ir U. Gelguda.
„Pakui Hardwar“ stiklo ir aliuminio skulptūros primena išdidintas nervų sistemas su pulsuojančiais uždegimo taškais. Gyvasties jiems suteikia paviršius skenuojantis spindulys, atkartojantis medicinines procedūras. T. M. Rožanskaitės tapybos kūriniai išskleidžia neįvardytų ligų, sterilių operacinių, medicinos kabinetų, mechaninių objektų ir kosminio kūno lėtinio uždegimo spinduliuojamą įtampą.
„Šiuolaikinių menininkų „Pakui Hardware“ skulptūrinė instaliacija su modernizmo atstovės M. T. Rožanskaitės tapybos darbais kalba apie planetą kaip apie karščiuojantį kūną. Bendradarbiaujant su architektais „Išora x Lozuraitytė Studio“, šviesos dailininku Eugenijumi Sabaliausku ir kitais profesionalais, skirtingų kartų menininkų kūriniai buvo sujungti į daugiasluoksnę aplinką, kuri yra ir mūsų laikų žemėlapis, ir kosmologinė aplinka, ir galbūt vilties ir sveikimo stotelė“,– sako kuratoriai V. Klimašauskas ir J. Laia.
Silikoninės membranos, medicininės ir hibridinės instaliacijos peizažo medžiagos parodos elementus sujungia į įspūdigą, architektų sukurtą technoorganizmą. Jis išryškina pasiligojusių kūnų ir uždegiminės aplinkos sąsajas ir siūlo ieškoti metabolinės pusiausvyros, kuri „atvėsintų“ liepsnojančius žmogaus ir planetos kūnus.
„Uždegimą“ lydi du išskirtiniai leidiniai
Parodą lydi LNDM ir „Mousse Publishing“ išleistas katalogas. Jį sudarė „Pakui Hardware“, V. Klimašauskas, J. Laia ir Egla Mikalajūnė. Kataloge publikuojami A. Gelūno, Estelle Hoy, „Išora x Lozuraitytė Studio“, V. Klimašausko, Ingos Lāce ir J. Laios tekstai.
Balandžio 20 d., šeštadienį, Lietuvos nacionaliniame paviljone bus pristatyta ir ką tik „MTR art foundation“ išleista knyga „Marija Teresė Rožanskaitė: X-Rays of Art and Life“. Knygą sudarė dr. Laima Kreivytė ir Mykolas Piekuras.
Abu leidinius bus galima įsigyti apsilankius Lietuvos nacionaliniame paviljone Venecijoje, o vėliau – ir LNDM el. parduotuvėje.
Venecijos šiuolaikinio meno bienalė rengiama kas dvejus metus nuo 1895 m. Tai prestižiškiausia šiuolaikinio meno paroda pasaulyje. Šių metų bienalės parodos tema – „Užsieniečiai visur“ (it. „Stranieri Ovunque“). Kuratoriaus Adrano Pedrosos sprendimu daugiausia dėmesio jubiliejinėje parodoje skiriama menininkams, kurie patys yra užsieniečiai, imigrantai, išeiviai, diasporos, emigrantai, tremtiniai ir pabėgėliai.
Lietuvos nacionalinis paviljonas 60-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje
Chiesa di Sant’Antonin
Castello 3300
30122 Venice
Atviras I–VII nuo 11.00 iki 19.00 val.
Patogiausia pasiekti vandens autobusu (vaporetto) vykstant iki stotelės San Zaccaria A.
Organizatorius Lietuvos nacionalinis dailės muziejus
Menininkai: Pakui Hardware (Neringa Černiauskaitė, Ugnius Gelguda) ir Marija Teresė Rožanskaitė
Paviljono kuratoriai: Valentinas Klimašauskas, Joao Laia
Paviljono komisaras Arūnas Gelūnas
Parodos aplinkos ir kraštovaizdžio architektūra: Išora x Lozuraitytė Studio (Petras Išora-Lozuraitis ir Ona Lozuraitytė-Išorė)
Šviesų dailininkas Eugenijus Sabaliauskas
Dizaineris Vytautas Volbekas
Koordinatoriai: Evaldas Stankevičius, Egla Mikalajūnė
Architektė koordinatorė Eglė Jagminė
Viešųjų ryšių prodiuserė Rūta Statulevičiūtė-Kaučikienė
Tekstų vertėjas į italų kalbą Adriano Cerri
Tekstų anglų kalba redaktorė Alexandra Bondarev
Paviljoną pristato Lietuvos Respublikos kultūros ministerija
Paviljoną finansuoja Lietuvos kultūros taryba