Menu
 
 

Maištingi dialogai

2016 08 22  01:09  |  Aktualijos

Dienoraštis mano mylimiesiems

Kadras iš filmo „Dienoraštis mano mylimiesiems“ (rež. Márta Mészáros)

Rugpjūčio 25 d., ketvirtadienį, 18 valandą Šiuolaikinio meno centro kino salėje VšĮ „Meno avilio“ iniciatyva prasidės keturis mėnesius truksiančios „Lėtosios peržiūros: Mártos Mészáros ir Margarethe’s von Trottos dialogas“.

„Lėtosios peržiūros“ kvies susipažinti su dviem iškiliomis kino režisierėmis – vokiete Margarethe von Trotta ir vengre Márta Mészáros. Double bill – dviejų vienas po kito einančių filmų – principu rodomi judviejų kino kūriniai iki žiemos truksiančiame renginių cikle užmegs dialogus apie kasdienybę, istoriją, maištą, kronikas, moteris, namus ir nuo kino suvokimo ir formos neatsiejamą režisierės, herojės, kameros bei žiūrovų žvilgsnį. Nors projekto sumanytojų pasirinkti žodžiai „lėtosios peržiūros“ ir „dialogai“ skamba kiek neįprastai kino kultūros kontekste, tačiau jie sufleruoja naują kino klasikos rodymo ir žiūrėjimo modelį, kuris sugrąžins erdvę ir laiką diskusijoms apie filmus.

Dienoraštis mano vaikams

Kadras iš filmo „Dienoraštis mano vaikams“ (rež. Márta Mészáros)

Nuo šeštojo dešimtmečio aktyviai kurianti Márta Mészáros kartu su lenke Agnieszka Holland bei čeke Věra Chytilová laikoma viena svarbiausių Rytų ir Centrinės Europos kino menininkių. Tuo tarpu Margarethe‘s von Trottos kūryba siejama su Naujojo Vokietijos kino judėjimu (7–9-as dešimtmečiai), kuriam priskiriami tokie režisieriai kaip Wimas Wendersas, Werneris Herzogas, Raineris Werneris Fassbinderis ir kiti.

Įvaikinimas

Kadras iš filmo „Įvaikinimas“ (rež. Márta Mészáros)

Skirtingose Europą dalijusios Rytų-Vakarų sienos pusėse kūrusias režisieres jungia pasikartojančios lyčių bei socialinės nelygybės temos ir herojų tapatybės paieškos autorių kritiškai vertinamoje tuometinėje politinėje bei socialinėje realybėje. „Lėtųjų peržiūrų“ dialoguose vieną po kito rodomus režisierių filmus jungs panašios temos, tačiau apie jas bus kalbama iš skirtingų santvarkų perspektyvų. Platesnį filmų kūrimo bei turinio kontekstą atvers prieš kiekvieną seansą rengiami įžanginiai kino ir meno tyrėjų pranešimai. Dialogus pristatys Živilė Pipinytė, Lina Kaminskaitė-Jančorienė, Laima Kreivytė, Santa Lingevičiūtė, Natalija Arlauskaitė bei Nerijus Milerius.

Die verlorene Ehre der Katharina Blum

Kadras iš filmo „Prarasta Katarinos Blum garbė“ (rež. Margarethe von Trotta)

„Lėtosios peržiūros“ taip pat kvies diskutuoti apie nelygiavertę moterų poziciją kine. Mészáros ir von Trotta pradėjo kurti tuomet, kai kinas buvo laikomas išskirtinai vyriška veikla. Karjeros pradžioje abi moterys buvo savo vyrų, garsių režisierių Miklóso Jancsó ir Volkerio Schlöndorffo šešėlyje. Nors abi režisierės buvo įvertintos ne tik svarbiausiais tarptautinių festivalių prizais, bet ir teigiamomis žiūrovų reakcijomis, šiandien dėmesys jų kūrybai yra nepelnytai menkas. „Lėtosios peržiūros“ leis iš naujo atrasti jautrų, maištingą, kritišką moterų žvilgsnį į nesenstančius politinius, socialinius ir kultūrinius klausimus.

Lėtosios peržiūros: Mártos Mészáros ir Margarethe’s von Trottos dialogas

Kadras iš filmo „Prarasta Katarinos Blum garbė“ (rež. Margarethe von Trotta)

Pirmasis renginys įvyks rugpjūčio 25 dieną ŠMC kino salėje ir kvies atkreipti dėmesį į vieną kertinių kino elementų – herojų, kameros, filmo kūrėjo bei žiūrovų žvilgsnį. Bus rodomas 1975 m. Margarethe‘s von Trottos režisūrinis debiutas – filmas „Prarasta Katarinos Blum garbė“ (Die verlorene Ehre der Katharina Blum) apie nekaltą moterį, įtariamą bendradarbiavimu su vienu garsiausių Raudonosios armijos frakcijos teroristu, tapusią įtakingos populiariosios žiniasklaidos auka. Negailestingai teisiantis visuomenės žvilgsnis ir stoiška klaidingai apkaltintos Katarinos Blum pozicija randa atgarsį ir antrajame vakaro filme – Mártos Mészáros juostoje „Įvaikinimas“ (Örökbefogadás, 1975 m.), kurio pagrindinės herojės Katos požiūris į šeimą ir vaikus yra nesuprantamas konservatyvioje socialistinėje Vengrijoje. Šis filmas laimėjo pagrindinį Berlyno kino festivalio prizą. Apie žvilgsnio reikšmę abiejų režisierių kūryboje seanso pradžioje kalbės projekto kuratorės Mantė Valiūnaitė ir Aistė Račaitytė.

Rosa Luxemburg

Kadras iš filmo „Rosa Luxemburg“ (rež. Margarethe von Trotta)

DIALOGŲ KALENDORIUS

Rugpjūčio 25 d., ketvirtadienį, 18 val. DIALOGAS #1 ŽVILGSNIS

Filmai: „Prarasta Katarinos Blum garbė“ ir „Įvaikinimas“

Pristato programos kuratorės Aistė Račaitytė ir Mantė Valiūnaitė

Rugsėjo 8 d., ketvirtadienį, 18 val. DIALOGAS #2 KASDIENYBĖ

Filmai: „Švininiai laikai“ ir „Devyni mėnesiai“

Pristato kino kritikė Živilė Pipinytė

Rugsėjo 29 d., ketvirtadienį, 18 val. DIALOGAS #3 ISTORIJA

Filmai: „Rosa Luxemborg“ ir „Dienoraštis mano vaikams“

Pristato kino istorikė Lina Kaminskaitė-Jančorienė

Spalio 27 d., ketvirtadienį, 18 val. DIALOGAS #4 MAIŠTAS

Filmai: „Antrasis Kristos Klagės pabudimas“ ir „Dienoraštis mano mylimiesiems“

Pristato kino kritikė Santa Lingevičiūtė

Lapkričio 16 d., trečiadienį, 18 val. DIALOGAS #5 KRONIKA

Filmai: „Pažadas“ ir „Dienoraštis mano tėvams“

Pristato kinotyrininkė Natalija Arlauskaitė

Gruodžio 1 d., ketvirtadienį, 18 val. DIALOGAS #6 MOTERYS

Filmai: „Seserys, arba laimės pusiausvyra“ ir „Paveldas“

Pristato menotyrininkė Laima Kreivytė

Gruodžio 15 d., ketvirtadienį, 18 val. DIALOGAS #7 NAMAI

Filmai: „Hannah Arrendt“ ir „Tarsi namuose“

Pristato filosofas Nerijus Milerius

Švininiai laikai

Kadras iš filmo „Švininiai laikai“ (rež. Margarethe von Trotta)

Švininiai laikai

Kadras iš filmo „Švininiai laikai“ (rež. Margarethe von Trotta)

Švininiai laikai - SwO magazine

Kadras iš filmo „Švininiai laikai“ (rež. Margarethe von Trotta)


Komentuok:




*