Kovo 13 d. Radvilų rūmų dailės muziejuje atidaroma paroda „Visa tai, ko negalima daryti“ kviečia peržiūrėti meno pasaulio taisykles. Kuratorė Monika Kalinauskaitė joje sujungia šiuolaikinių menininkių darbus su istorinės tapybos ekspozicija, atveria naujas interpretacijas ir provokuoja klausimus apie menininkės vietą meno istorijoje.

Laura Garbštienė. Iš serijos Ką turėčiau daryti, kad vienaragis ateitų ir padėtų galvą man ant kelių? 2006. Lietuvos nacionalinis dailės muziejus ©
Radvilų rūmų muziejuje nuolat eksponuojama beveik 100 XVI–XIX a. meno kūrinių iš Italijos, Ispanijos, Nyderlandų, Prancūzijos ir Vokietijos. Tačiau šį kartą tarp istorinių drobių savo vietą atranda šiuolaikinės menininkės – jų darbai tampa gyvu atsaku, kuris dekonstruoja, papildo ar net prieštarauja tradicinei ikonografijai. Tokia meninė konfrontacija leidžia iš naujo įvertinti tiek šiuolaikinio meno kryptis, tiek istorijos naratyvus.

Kristina Inčiūraitė, Rita Mačiliūnaitė. Videofilmo Sekimas kadras. 2011. Lietuvos nacionalinis dailės muziejus ©
Kuratorė Kalinauskaitė kryptingai gilinosi į pastaruosius 25-erius metus sukurtus menininkių kūrinius – laikotarpį, pažymėtą geopolitinių, socialinių ir technologinių pokyčių. Tai ne tik eksperimentiniai tapybos, fotografijos, videomeno ar tekstilės darbai, bet ir kūriniai, kurie kalba apie tai, kas ilgai buvo nepatogu, netinkama ar net draudžiama.
„Yra dalykų, kurių muziejuje daryti negalima. Negalima šūkauti, negalima bučiuotis stebint paveiksluose įamžintoms akims, negalima ginčytis su tam tikro dydžio tiesa. Bet menas visada ieško būdų kalbėti apie tai, kas ribojama, ir tai, kas nutylima“, – sako Kalinauskaitė.

Eglė Budvydytė. Videofilmo Dainos iš komposto: mutuojantys kūnai, yrančios žvaigždės kadrai. 2020.Lietuvos nacionalinis dailės muziejus ©
Tokia idėja atsispindi ir parodos kūriniuose. Pavyzdžiui, Eglės Budvytytės kartu su Marija Olšauskaite ir Julija Steponaityte sukurtas videodarbas „Dainos iš komposto“ (2020) vaizduoja gamtą kaip nesuvaldomą, įprastoms kategorijoms nepaklūstantį reiškinį. Agnės Juodvalkytės tapybos darbas „(Y) Vestuvės“ (2021) – tai tradicinės tematikos dekonstrukcija, kurioje ritualai virsta abstrakčia nuotaika.

Eglė Budvydytė. Videofilmo Dainos iš komposto: mutuojantys kūnai, yrančios žvaigždės kadrai. 2020. Lietuvos nacionalinis dailės muziejus ©

Ekspozicijos „Gyvastingieji senojo pasaulio profiliai“ Radvilų rūmų dailės muziejuje fragmentas. Gintarė Grigėnaitė / LNDM ©
Menininkių darbai metą iššūkį ne tik muziejaus erdvei, bet ir meno suvokimui – ar tikrai viskas turi likti savo vietose? Paroda siūlo į istoriją žiūrėti su tam tikru maištingumu – ne tik pritaikant naujus naratyvus, bet ir skatinant permąstyti senąsias dogmas.
Parodą lydės diskusijos, edukaciniai renginiai, ekskursijos su gidais ir pačia kuratore. Atidarymo vakarą seno ir naujo susitikimą įprasmins queer archyvo „išgirsti“ performansas.
Paroda Radvilų rūmų dailės muziejuje veiks iki 2025 m. rugsėjo 28 d. – tai ilgalaikis kvietimas apmąstyti, kur prasideda ir baigiasi meno ribos.
Parodoje rodomų kūrinių autorės: Eglė Budvytytė, Janina Gražina Degutytė-Švažienė, Laura Garbštienė, Kristina Inčiūraitė ir Rita Mačiliūnaitė, Agnė Juodvalkytė, Geistė Marija Kinčinaitytė, Danutė Kvietkevičiūtė, Aurelija Maknytė, Relita Mielė, Elena Narbutaitė, Eglė Rakauskaitė, Gintarė Sokelytė, Regina Šulskytė.
Parodą organizuoja LNDM Radvilų rūmų dailės muziejus
Kuratorė Monika Kalinauskaitė
Kuratorės asistentas Audrius Jerašius
Koordinatoriai: Lina Jonkuvienė, Nojus Kiznis
Dizainerė Gailė Pranckūnaitė
Komunikacijos koordinatorė Aistė Marija Stankevičiūtė
Gidas Erikas Siliuk
Edukatorės: Daiva Banikonienė, Ona Kvašytė