Gegužės 26 d. Jaunimo teatro scenoje aidės už džiazo rėmų išsiliejanti muzika. Festivalis „Vilnius Mama Jazz“ klausytojus pakvies į ryškiausiais šių dienų Jungtinės Karalystės džiazo revoliucionieriais vadinamos škotų būgnininko ir kompozitoriaus Grahamo Costello grupės „STRATA“ koncertą.
Naujoji Jungtinės Karalystės džiazo scena jau ne sykį buvo efektingai pristatyta „Vilnius Mama Jazz“ scenoje. Ištikimi festivalio lankytojai tikrai nepamiršo Emmos-Jean Thackray, „Sons of Kemet“, „The Comet is Coming“ ir kitų atlikėjų, kurie Vilniuje kaip alchemikai maišė džiazo ir daugybės kitų įkvėpimų kokteilį. Džiaugiamės tęsdami šią tradiciją – „Vilnius Mama Jazz“ scenoje pamatysime dar vieną kolektyvą iš Škotijos, kuris šiuo metu britų scenoje yra laikomas vienu aktualiausių ir įdomiausių.
Grupės „STRATA“ lyderis ir įkūrėjas – škotų kompozitorius ir būgnininkas Grahamas Costello, į muzikos sceną įsiveržęs su tokiu užsidegimu, jog jau yra tituluojamas vienu ryškiausių savo kartos džiazo muzikantų. Ir, dera pabrėžti, ne tik džiazo. Grahamas kuria muziką, kuri žaismingai klajoja tarp įvairių žanrų – nuo minimalizmo ir postroko iki ambientinių garsų ir, žinoma, džiazo improvizacijų.
Škotiška džiazo (r)evoliucija
„Tai nuostabus džiazo ir roko derinys. Jie man primena ir postroko grupę „Tortoise“, ir legendinius „Mahavishnu Orchestra“, – susižavėjimo Grahamo grupės kūryba neslepia jo gerbėjas, populiarusis britų džiazo dainininkas Jamie Cullumas.
Skambūs komplimentai, bet prie tokių Grahamas jau turėtų būti pripratęs. Įtakinga britų muzikinė interneto svetainė „Louder Than War“ jo grupę vadina vienais ryškiausių šių dienų britų džiazo revoliucionierių, o žurnalas „Clash“ – muzikantais, kuriančiais nuostabią muziką ir paisančiais tik savo sukurtų taisyklių.
Grahamas būgnų lazdeles į rankas paėmė būdamas šešerių – savamokslis muzikantas pats savo įgūdžius tobulino visą paauglystę, o vėliau laimėjo stipendiją studijuoti džiazą Škotijos karališkojoje konservatorijoje, kurią su pagyrimu baigė 2016-aisiais. Beje, karjerą jis pradėjo ne džiazo, o alternatyvios, eksperimentinės, „noise“, psichodelinės muzikos scenoje – surengė daug koncertų kaip grupių „Young Philadelphia“ ir „Outblinker“ narys. Šių žanrų atspindžiai iki šiol juntami jo kūryboje.
2019-aisiais jis išleido daugybės kritikų komplimentų sulaukusį debiutinį savo albumą „Obelisk“ – žiniasklaida jau tada pastebėjo, kad Škotijos džiazo padangėje sužibo nauja žvaigždė. Užpernai su savo suburta grupe „STRATA“ jis išleido antrąjį albumą „Second Lives“ – pasirodžius šiam darbui, niekam galutinai nebeliko abejonių, jog Grahamas tapo viena centrinių naujos, galingos škotų džiazo bangos figūrų.
Šį įrašą žurnalas „Jazzwise“ paskelbė vienu geriausių 2021-ųjų džiazo albumų, ir tai buvo tik vienas iš daugelio puikių įvertinimų. Grahamas Costello Škotijos muzikos apdovanojimuose buvo nominuotas Metų albumo kategorijoje, o Škotijos džiazo apdovanojimams jis jau nominuotas net aštuonis kartus.
Jauno talentingo škoto eksperimentai nepraslydo pro akis ir džiazo gurmanams už Atlanto. „Škotijos scena išardo visas džiazo taisykles. Šios Glazgo bangos epicentre yra Grahamas Costello“, – rašo džiazo Biblija vadinamas JAV žurnalas „Downbeat“.
Minimalizmas, triukšmas ir džiazas
Tai, ką galima išgirsti „STRATA“ koncertuose, yra pritrenkianti muzika, kurioje galima rasti ir meditacijos, ir trankių garsų. Kaip rašo britų spauda, Grahamo kūryba yra lyg utopija – vienu metu geba būti ir hipnotizuojanti, ir agresyvi.
Verta paminėti, kad į grupę „STRATA“ būgnininkas subūrė savo kartos džiazo muzikantus, kurie ir atskirai jau yra pelnę nemažą pripažinimą. Pavyzdžiui, Vilniuje išgirsite ir 25-erių metų pianistą Fergusą McCreadie – jo įrašas „Forest Floor“ pernai buvo nominuotas prestižiniam „Mercury“ apdovanojimui, teikiamam už geriausią metų britų ir airių atlikėjų albumą.
Kitaip tariant, scenoje laukia spalvingas ir viską pakeliui nušviečiantis džiazo meteoritų lietus, apie kurį britų leidinys „Sunday Times“ rašo lakoniškai: „Fantastika“. Energingos ir organiškos improvizacijos, meditatyvūs pasikartojimai, eksperimentai ir atradimai – ši pažintis su naujos kartos džiazo šviesuliais įsimins ilgam.
„Mėgstu minimalizmą, triukšmą ir džiazą. Rašau muziką, įkvėptą visų šių trijų dalykų“, – sako Grahamas Costello. Kas nutinka, kai šie trys banginiai susitinka, išgirsite „Vilnius Mama Jazz“ scenoje – koncerte, kurį drąsiai galima žymėti ženklu „muzika iš šiandien, o ne vakar“.
Ir tai – tik vienas iš festivalio „Vilnius Mama Jazz“ gegužės 26-osios vakaro pasirodymų. Antrasis koncertas – gausybe apdovanojimų įvertintos, alternatyvius muzikos žanrus su džiazu drąsiai ir jausmingai maišančios estų kilmės muzikantės, kompozitorės ir eksperimentatorės Marios Faust ir jos bendražygių Lars Pilgaard bei Kresten Osgood pasirodymas „Jazz Catastrophe: 4th mutation“.
Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.