Mados pramonėje daugiausiai matome jaunus, lieknus, sveikus žmones, kurie iš reklaminių plakatų žvelgia į mus pro parduotuvių vitrinas ir taip formuoja mūsų požiūrį į grožį, kuria mums išvaizdos standartus. Tiems, kuriems virš 50, o ką kalbėti ir apie 60-70 metų, tenka susitaikyti, kad drabužių prekybos centruose bus nelengva rasti, ne tik dėl paaugliško stiliaus pasiūlos, bet ir dėl siauros dydžių skalės. Tokio amžiaus žmonės jaučiasi pakeičiami jaunos kartos, grožio pramonė tarsi išbraukia šią amžiaus kategoriją ir žvalgosi tik į jaunimą.
Būtent ši socialinė atskirtis įkvėpė dizainerę Ugnę Martinaitytę, minimalistinės mados prekių ženklo OHMY įkūrėją, sukurti pavasario-vasaros drabužių kolekciją „Golden years“ (liet. „Auksiniai metai“). Tai kolekcija, skirta žmonėms, kuriems virš 60 metų ir jie gyvena savo auksinius metus, ar bent jau taip turėtų jaustis. Noras, kad visuomenė lygiavertiškai žiūrėtų į įvairaus amžiaus žmones ir leistų jiems jaustis vertais būti ant žurnalų viršelių ar vitrinų plakatuose – tai neišsipildę pažadai, su kuriais susiduria mados pasaulis. Kaip sako dizainerė „Juk tai amžius, kai sunkiausias gyvenimo etapas jau praėjęs: karjeros laurais jau galima džiaugtis, namai pastatyti, vaikai užauginti, lieka mėgautis gyvenimu be rūpesčių, keliauti, pasitikėti savimi ir jaustis gerai savo kūne“.
Kuriant kolekciją buvo atlikta žmonių amžiaus grupės nuo 55 iki 90 metų apklausa. Surinkti apklausos duomenys leidžia manyti, kad didžiausia problema, su kuria susiduria vyresni žmonės, yra jaunatviško stiliaus pasiūla, tačiau taip pat ir prasta drabužių kokybė. Daugelis apklaustųjų mano, kad mados prekių ženklų reklamos yra skirtos tik jaunimui. Vadovaujantis apklaustųjų nuomone kolekcijoje taip pat neatsirado piešinių ar užrašų, siluetai tapo laisvesni, daug dėmesio skirta patogumui ir stiliui, dizaino elementams, kurie išsiskirtų iš kitų, tačiau nebūtų per daug iššaukiantys. Kolekcijos spalvos: samanų žalia, mėlyna, balta, pelenų rožės. Pirmą kartą OHMY mados prekių ženklo istorijoje atsisakyta juodos spalvos ir tai padaryta neatsitiktinai, o tam, kad žmonės nepasislėptų drabužiuose, bet juose suspindėtų.
Kolekcijos modeliais tapo skirtingo sudėjimo ir išvaizdos moterys, kiekvienai jų pritaikytas stilius leido atsipalaiduoti ir jaustis savimi. Paklausus, ar joms patiko ši nauja patirtis, moterys sake – jaučiasi kaip šventėje. Dauguma derinių nustebino patirties dalyves, nes nebūtų galvoję, kad gali dėvėti tokius drabužius ir kad taip gerai juose jausis. Viena iš dalyvių, Veda, dalinasi savo patirtimi: „Labai patiko pabandyti įvairaus stiliaus drabužius. Pamačiau, kaip derinami klasikinio ir laisvalaikio stiliaus rūbai, kaip tinkamas rūbas padeda paslėpti trūkumus ir puikiai jaustis. Esu labai dėkinga už galimybę dalyvauti šitame eksperimente.“
Projektas atnešė ne tik naujų žinių apie vyresnio amžiaus žmonių apsirengimo įpročius, bet ir leido suprasti emocinę būseną, kurią suteikia naujas stilius. Taip pat ši patirtis rodo, kaip svarbu yra ne tik projekto dalyvėms, bet ir kitiems apie jį išgirdusiems žmonėms žinoti, kad vyresni žmonės yra svarbūs ir gali tapti modeliais, ir po 60-dešimties gali jaustis gražūs ir madingi. Todėl dizainerė Ugnė planuoja ir toliau tęsti bendradarbiavimą su įvairaus amžiaus žmonėmis, kad amžiaus ir grožio stereotipai būtų sulaužomi, o visa gyvenimą lydintys kompleksai nebetektų jėgos.
Dizainerė – Ugnė Martinaitytė
Fotografas – Rokas Kubilius
Vizažistė – Greta Remeikytė
Modeliai – Veda, Loreta, Auksė
Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.