Puiki Šiaulių dailės galerijos erdvė šeštadienį buvo sausakimša. 18–ąjį kartą vykęs renginys „VIRUS MADA 18“ vainikavo tarpdisciplininių menų festivalį „VIRUS 18“ ir, panašu, kad sulaukė kur kas daugiau žiūrovų, nei buvo planuota. Specialiai renginiui sukonstruotas podiumas, 20 jaunųjų dizainerių kolekcijų, pademonstruotų per vieną vakarą, svečiai iš Latvijos, pertraukų metu energija trykštanti grupė „Suicide DJs“ – ženklai, rodantys, jog organizatoriai renginio pilnametystę nutarė švęsti audringai. Pranešime spaudai festivalis kvietė pasinerti į gaivališką ir eksperimentuoti nebijantį mados šėlsmą ir skelbė, jog išprovokuos stingdančią lapkričio tamsą.
O eksperimentų festivalyje tikrai buvo daug! Ir šventinė nuotaika jautėsi vos prasidėjus renginiui, kai ant podiumo pasirodė dvi vakaro vedėjos, ne, tiksliau sakant, vedėjas ir vedėja. Nežinau, dėl kokių priežasčių, bet viena mergina buvo pasipuošusi vyriškais drabužiais ir įkūnijo vyriškos lyties atstovą. Viso renginio metu merginos raiškia intonacija pasakojo apie kolekcijas, svaidė juokelius apie aukštąją madą, net pristatė „prabangų“ renginio tvaiką – oro gaiviklį (išgirdusi, kad kai kuriems iš tikrųjų juokinga, net suabejojau savo humoro jausmu, kuriuo, rodos, niekada neteko skųstis). Kelioms sekundėms netgi buvau dingusi iš renginio ir mintimis persikėlusi į savo šeštos ar septintos klasės mokyklinį karnavalą, bet reikėjo grįžti vėl, nes vis tik norėjosi pamatyti jaunųjų dizainerių darbus.
Kolekcijos išties buvo be galo įvairios. Na, bet kur čia nebus tos įvairovės, kai per vieną vakarą užsimota parodyti dvidešimt be galo skirtingų pradedančiųjų ir jau šį bei tą mačiusių jaunųjų kūrėjų darbų. Vieni dar, rodos, tik neseniai susipažino su siūlo ir adatos galimybėmis, kitiems siūti nieko nereikėjo, – užteko dėžių, klijų ir makaronų. Tikrai taip, makaronų! Dar treti jaunieji kūrėjai madą suprato kaip laidų aplink kūną raizgalynes (gal tai ir buvo toji eksperimentinė mada?), net ir alaus kamšteliai puikiai pasitarnavo, bandant parodyti naują požiūrį į madą, o gal ekologines idėjas. Sunku pasakyti. Visą tą laiką galvoje sukosi aibės retorinių klausimų, į kuriuos net ir po renginio neradau atsakymų.
Gal vis tik reikėjo padaryti atranką ir parodyti dešimt (ar net mažiau) išties stiprių ir akiai skanių kolekcijų, kurių autoriai iš tikrųjų rimtai žiūri į madą? Kartais kritiškas žvilgsnis iš šalies nebūtinai sugniuždo, bet kaip tik priverčia stiebtis. Kai vieno renginio vartai užsidaro, atsiranda stimulas stengtis, kažką daryti geriau. Na, bet tame yra ir pliusų. Visi kūrėjai galėjo jaustis žvaigždėmis (bent jau to vakaro), išėję į sceną pamojuoti ant podiumo, išgirsti tariant savo vardą ir pavardę. Kai kuriems galbūt to ir užtenka, kad vėliau facebook paskyroje profesijos laukelyje galėtų įsirašyti „fashion designer“. O iš tikrųjų, ko daugiau ir reikia? Bet pakaks ironizuoti, nes pozityvo festivalyje irgi buvo apsčiai.
Pradžiugino keletas išgrynintų, švarių ir puikiai apdirbtų kolekcijų, kurių dizaineriai, nors ir pradedantieji, tačiau jau susipažinę su mados koncepcija ir žino, jog kolekcijos pristatymas yra kur kas daugiau nei karnavalas ant podiumo.
Šiame renginyje kolekcijas pristatė ir dizaineriai, kuriuos jau teko matyti konkurse „Dizaino dienos 2013“ Kaune (plačiau: http://www.swo.lt/dizaino-dienos-2013-jaunos-mados-fragmentai/). Ievos Užkurataitės kolekcija „Ji iš cirko“, Rimantės Rimgailaitės „The Millenium Lady“ bei Erikos Jankauskaitės „Second hand shop“ ir šįkart išsiskyrė puikiai pasiūtais drabužiais, idėjų grynumu bei kolekcijų vientisumu.
Smagiai nustebino Kristinos Gedmontaitės ir Manto Kapčiaus duetas su skoninga ir subtilia kolekcija „Šitaip va ir va kaip“, kurioje buvo gausu natūralių spalvų, tiesiai iš gamtos trauktų motyvų, jaukių ir žaismingų akcentų bei konceptualių medinių aksesuarų.
Agnė Alaburdaitė pristatė kolekciją pavadinimu „Virš miesto“, pasižymėjusią išskirtiniais aksesuarais, geometrinėmis formomis ir kontrastingų spalvų palete.
Origami meno įkvėpta Laura Kulikauskaitė sukūrė „Origata“ liniją. Dizainerė, kolekcijai pasirinkusi įprastus drabužių siluetus, juos papildė origami lankstinių stilistika alsuojančiais elementais.
Dizainerės iš Latvijos Ilizane Grinberga ir Baiba Cihovska publikai pademonstravo kolekciją „Palikimas“, kuri neseniai laimėjo Latvijos „Metų dizaino“ apdovanojimą mados aksesuarų kategorijoje.
Jaunųjų kūrėjų kolektyvas iš VDA Telšių fakulteto festivalyje rodė eksperimentinę kolekciją, paremtą „Eglės žalčių karalienės“ motyvais. Tai – tarptautinio kostiumų ir tekstilės projekto „Baltų mitai“ dalis, kuri šįkart buvo perkelta ant „VIRUS MADA 18“ podiumo.
Norėčiau tik pasidžiaugti, kad tokie renginiai kaip „VIRUS MADA 18“ vyksta Lietuvoje. Tai puiki vieta ne tik parodyti savo kūrybą, bet ir dalintis bei keistis idėjomis, ieškoti įkvėpimo ar mokytis iš svetimų klaidų. Labai tikiuosi, kad būtent šių metų renginys bus puikus atspirties taškas ne vienam jame dalyvavusiam jaunajam kūrėjai ar postūmis ir paskatinimas tiems, kurie turi ką parodyti, bet vis dar neranda tam tinkamos progos ar erdvės.