„Iki šiol 2020-ieji dėl pandemijos, karantino, už lygybę ir laisvę kovojančių judėjimų iš mūsų pareikalavo ypatingo racionalumo ir budrumo. Specialiosios programos filmai kviečia trumpam atsigręžti į sapnus, pakitusias sąmonės būsenas, pažadinti intuityvų aplinkos jutimą ir patikėti nepažinaus pasaulio artumu“, – taip Tarptautinio Vilniaus dokumentinių filmų festivalio (VDFF) specialiąją programą „Anapusybės antropologija“ pristato viena iš festivalio programos sudarytojų Ona Kotryna Dikavičiūtė.
Mistinę programą sudaro 3 filmai ir ypatinga sudedamoji dalis – daugelį festivalių aplankiusi virtualios realybės (VR) instaliacija „Ajahuaska – kosminė kelionė“. Ją žiūrovai galės išbandyti šalia „Skalvijos“ kino centro įsikūrusioje kino ir medijų erdvėje „Planeta“ rugsėjo 26–spalio 4 dienomis. Instaliacija veiks kasdien 18, 19 ir 20 valandomis.
„Ajahuaska – kosminė kelionė“ įvertinta didžiuoju apdovanojimu festivalyje „VR Now“, o Raindanso kino festivalyje pripažinta geriausiu dokumentikos potyriu.
Pasak O. K. Dikavičiūtės, prancūzų režisierius Janas Kounenas VR instaliacijoje siekia atkurti psichodelinę haliucinogeninio gėrimo – ajahuaskos – sukeltą patirtį. Instaliacijoje apsilankę žiūrovai turės progą susipažinti su antropologine medžiaga apie šį Amazonės Šipibo genties ritualą – šamaniškomis dainomis, rituale dalyvavusių patirtimis, per virtualios realybės prizmę susipažinti su įvairiais ceremonijos elementais.
Žiūrėti filmą – lyg dalyvauti indėnų rituale
Specialiosios programos „Anapusybės antropologija“ filmai kviečia žiūrovus pastebėti anapusybės žymes mūsų kasdienybėje. „Atrinkti filmai fiksuoja tikrovės ir mistikos, gyvenimo ir mirties persidengimą“, – teigia O. K. Dikavičiūtė.
Dokumentinio filmo „Lapu“ („Lapü“) pagrindiniai herojai – La Gvachiros dykumoje gyvenantys indėnai vajai – saulės, smėlio ir vėjo žmonės. Vieną naktį mergina Doris sapne susitinka savo mirusią pusseserę. Kartu su močiute jos nusprendžia, kad šis sapnas kviečia atlikti senovinį ritualą, išreiškiantį kertinį jų kultūros santykį su mirtimi, sapnais ir atmintimi.
Režisieriai Juanas Pablo Polanco ir Césaris Alejandro Jaimes‘as kviečia žiūrovą dalyvauti rituale. Jo metu Doris jautėsi apsvaigusi, o filmavimo grupė prarado laiko nuovoką. Tikėtina, kad panašūs pojūčiai apims ir žiūrovą.
2019 metais „Lapu“ pelnė specialų paminėjimą tarptautiniame Maskvos dokumentinių filmų festivalyje „DOKer“, išrinktas geriausiu Monrealio kino festivalyje „First Peoples“, įvertintas apdovanojimu „What The Doc!“ kino festivalyje „DocsBarcelona“.
Audiovizualinės patirtys tarp Maroko ir Škotijos salų
Islamo kultūroje Barzakh reiškia tarpinį pasaulį. Būseną tarp gyvenimo ir mirties. Vietą tarp rojaus ir pragaro. Tie, kas įžengia į Barzakh, laukia teismo, bet nežino, kada ir kur nukeliaus. Ispanų režisierius Alejandro Salgado filme „Barzakh“ atkuria šią fantasmagorišką, nakties gaubiamą erdvę. Jo filme Marokas yra pragaras, iš kurio bėgama, o Europa – rojus, kurį tikimasi pasiekti. Toje tarpinėje erdvėje įstrigę vaikai.
Šiųmečiuose Andalūzijos kino apdovanojimuose „Barzakh“ apdovanotas už geriausią garso dizainą, o Tarptautiniame Sevilijos kino festivalyje A. Salgado pripažintas geriausiu ispanų režisieriumi.
Kanados menininkas Joshua Bonnetta filme „Antra rega“ („The Two Sights“) padovanos audiovizualinę patirtį ir nukels į stebuklingą Škotijos salų Išorinių Hebridų pasaulį. Ten egzistuoja ypatinga tradicija iš kartos į kartą perduoti gebėjimą nuspėti ateitį. 2017–2019 metais J. Bonneta leidžosi į ekspediciją tyrinėti užburiančių salų kraštovaizdžio ir tautosakos. Vietinių pasakojimai apie sudegusius kaimus, paskendusius arklius bei baugūs garsai sukuria antgamtišką atmosferą.
Už originaliausią garso takelį filmas šiemet įvertintas tarptautiniame dokumentinių filmų festivalyje „Visions du Réel“.
„Filme „Antra rega“ minimas terminas thin place, reiškiantis vietą, kurioje skirtis tarp šio ir amžinojo pasaulio yra perregima. Galvojant apie programą šis terminas tapo filmus vienijančia jungtimi. Filme „Lapu“ tokia vieta tampa sapnas, „Barzakh“ – tamsios, jūros skalaujamos uolos, kuriose sprendžiasi jaunų marokiečių likimai, o „Antroje regoje“ girdime airių pasakojimus apie mirusiųjų apsireiškimą garsu, tampame kolektyvinio mito kūrimo liudininkais“, – apie programą komentuoja viena iš jos sudarytojų.
Specialioji programa „Anapusybės antropologija“ bus rodoma Vilniaus dokumentinių filmų festivalyje rugsėjo 24–spalio 4 dienomis sostinės „Skalvijos“ kino centre. Visus šios programos filmus festivalio metu bus galima pasižiūrėti ir „Skalvijos“ virtualioje kino salėje. Spalio 2–4 dienomis VDFF vyks Kaune, o spalio 9–11 dienomis – Klaipėdoje.